My photo
Rawang, Malaysia
“Travel helps reset your current path for a bit, reminds you that life is bigger than what you've been seeing everyday, and makes your problems small compared to it."

Sunday, July 31, 2011

Bingkisan Ramadhan | 2011


29 Syaaban 1432H.

Berdebar. Bagai menunggu kekasih yang dirindui.

Kurang sehari lagi sebelum melangkah ke bulan ramadhan. Bulan di mana ditutup semua pintu Neraka dan dibuka semua pintu Syurga. Maka berbahagialah mereka yang mengambil kesempatan di bulan mulia ini dengan menambahkan amal ibadah dan memperbanyakkan sedekah. Pahala percuma berganda-ganda! Buat ibadah sunat, dapat pahala ibadah wajib. Buat ibadah wajib, dapat berkali-kali ganda pahalanya!! Seakan hujan emas layaknya bulan ini. Terpulang pada engkau, samada mahu menadah besen besar sambil berlari, atau cukup sekadar cawan kecil sambil berdiri. Paling malang, kalau ada yang pandang enteng tak ambil peduli. 

Maka sempena bulan yang mulia ini, aku mahu berkongsi sesuatu. Sharing is caring, rite :). Pernah dengar Terapi Azan? Aku belajar terapi ni 19 Jun lepas dalam sebuah bengkel kendalian Dr Azhar Hj Sarip. Maaf, dah lama aku nak kongsikan tapi baru hari ni mood menulis sampai. Heheh.

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila diserukan azan untuk solat, syaitan akan lari bertempiaran sambil terkentut-kentut sehingga tidak mendengar suara azan, selepas azan selesai ia kembali lagi, sehingga apabila diiqamahkan solat ia akan lari bertempiaran lagi, sehingga apabila selesai iqamah ia kembali lagi."
Okay, jom kita fikir balik. Selain petanda waktu solat, bila lagi azan dilaungkan? Ketika anak kecil baru dilahirkan, sebelum berangkat ke Mekah menunaikan ibadah, waktu petir terlalu kuat sabung menyabung, seseorang yang kerasukan...dan banyak lagi peranannya yang lain. Tapi berapa ramai antara kita yang selalu memandang ringan kedudukan azan?

Percaya atau tidak, azan sebenarnya menstabilkan dunia. Azan itu sifatnya bergelombang rendah (Alpha, Theta dan Delta) yang menyeimbangkan gelombang dunia (Beta). Azan dilaungkan sahut menyahut dari sebuah negara ke negara, dari sebuah benua ke benua tanpa henti. Ketika mana 90% manusia hidup dalam tekanan, azan yang dilaungkan mampu menstabilkan gelombang ke gelombang Theta. Hati kita menjadi tenang dan mampu untuk melakukan perkara yang baik, seandainya kita benar-benar menghayati. Apa yang jadi jika azan tiada? Masih ingat antara tanda-tanda besar hari kiamat?

Secara saintifiknya bila azan tidak dilaungkan, gelombang beta yang aktif dan negatif akan bergesel menyebabkan keseimbangan gelombang dalam dunia bertukar kucar-kacir. Jadi azan itu penting untuk menurunkan semula gelombang Beta ke Alpha, Theta dan Delta.

Di dalam otak, gelombang Beta selalunya ketika kita berfikir, bekerja atau dalam keadaan stress. Gelombang Alpha ialah gelombang yang membenarkan korang menggunakan akal, dalam keadaan santai seperti mendengar muzik. Gelombang Theta ialah zon makbul doa, keadaan antara sedar dan tidak. Waktu ini, hormon-hormon seperti endorfin, serotonin, melatonin dan DHEA yang baik untuk badan dikeluarkan dengan banyak. Terakhir, gelombang Delta dikeluarkan dalam keadaan tidur nyenyak tak bermimpi. 

Terapi Azan:
  1. Disarankan menghadap kiblat
  2. Jauhkan jam tangan dan handphone
  3. Tutup mata dan bernafas seperti biasa
  4. Sewaktu nafas dihembus, lafazkan kalimah azan 
  5. Lafazkan satu per satu dengan penuh penghayatan
Boleh jugak pasang azan mp3 dan ikut perlahan-lahan. Selain tu, azan juga boleh membumikan energi serta fikiran negatif yang ada pada kita dengan kaedah grounding. Lakukan seperti di atas, cuma perlu berdiri di atas tanah tanpa alas  kasut atau selipar. Lakukan terapi azan pada bila-bila masa terutama sebelum tidur, dan grounding at least 10 minit seminggu. Insya Allah, terapi ini berkesan terutamanya bila kau berada dalam keadaan gelisah, sakit mahupun kesulitan. Dan semoga kekhusyukan dalam solat yang kau cari selama ini dapat kau temui.

Selamat beramal dan beribadah. Terapi azan, bingkisan ramadhan buat kalian. :)


p/s: kalau korang nak mp3 azan yang sedap, boleh pm aku email korang. aku akan send beberapa :)

No comments:

Post a Comment

ㅋㅋㅋ

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...