My photo
Rawang, Malaysia
“Travel helps reset your current path for a bit, reminds you that life is bigger than what you've been seeing everyday, and makes your problems small compared to it."

Wednesday, May 11, 2011

BANGKOK not dangerous! part 2

26 Februari 2011
Pagi ni kami akan ke Chatuchak Mall & Chatuchak Market. Shopping!! Sebelum tu, kami ke Huamark Station untuk ambil Ainaa, K.Raja dan Diane. Sebab dorang semua bekerjaya, jadi dorang hanya buleh datang pagi Sabtu ni. Disebabkan hotel majlis kahwin adalah di tempat lain, kami hanya ada 2 jam je tuk shopping. Yeah, I know..bad news for kaki shopping like us all. Heheh. Gambar-gambar di bawah akan bercerita :)

-credit to Abi@Syahir Razak

-credit to Abi@Syahir Razak

-credit to Abi@Syahir Razak




Niza dengan pulut nangka. Ainaa plak dengan pulut mangga. Nyummy!!

The girls! -credit to Abi@Syahir Razak

-credit to Abi@Syahir Razak



Kami dengan pengantin..hehe -credit to Abi@Syahir Razak

7 of Georeka's members. -credit to Abi@Syahir Razak

Pusing-pusing naik tuktuk di Silom -credit to Abi@Syahir Razak




































































Tips lagi untuk sesiapa yang nak ke sana tanpa travel agent, makanan halal boleh dicari di gerai-gerai atau kedai-kedai yang ada paparkan tulisan 'Bismillah', atau 'Allah' dan 'Muhammad'. InsyaAllah halal. Kalau di Hat Yai, korang still boleh jumpa rakyatnya yang berbahasa Melayu dialek Kelantan. Tapi kalo kat Bangkok, rata-rata semuanya berbahasa Thailand.
...

27 Februari 2011
Aku tidur lambat malam tadi kemas backpack aku.  Pagi ni lepas sarapan kami akan ke stesen keretapi untuk beli tiket pulang ke Kuala Lumpur. Celik je mata, Niza dan Oja dah pun hilang. Flight dorang awal pagi sebelum Subuh. Tiba-tiba rasa kosong tengok bilik yang besar tu hanya ada aku sorang. Ceh, sampai hati dorang pergi tak kejut aku. Ke dorang dah kejut, tapi aku yang tidur mati..?ahhahah~

Kami bersarapan berlima. Check wallet, baru perasan duit untuk beli tiket keretapi tak cukup. Disebabkan kat sini ada CIMB Thai, kami decide untuk withdraw duit sebelum ke stesen keretapi. Dipendekkan cerita yang panjang, kami ke 3 CIMB berlainan, pusing satu shopping mall 4 tingkat untuk cari atm, berjalan beberapa blok dari shopping mall tadi, dengan beg yang maha berat tu,  sebelum sedar yang aku takleh withdraw duit semata-mata sebab tak activate kad untuk transaksi luar negara. Memang terbaik la. Terus cari cybercafeactivate-kan kad, withdraw duit dan terus ke stesen keretapi dengan teksi. Aku tidur keletihan sepanjang dalam teksi tu. 

Melilau mencari atm CIMBThai. -credit to Abi@Syahir Razak


K
Kat dalam stesen keretapi ada satu je kedai money changer. Kalau kedai tu tutup, korang masih boleh tukar duit kat information counterPart beli tiket pun lawak jugak bila kitorang ada separuh duit Malaysia dan separuh duit Thai. Kaunter tu accept duit Malaysia tapi daripada tiket harga RM200 (untuk 2 orang), jadi RM300 plak. Cam hampeh je nak tipu orang. So, kami tukar jugak ke duit Thai untuk beli tiket. 

Perjalanan balik ni, kami beli tiket 2nd class sleeper. Special Express 35 (Bangkok-Butterworth) yang mengambil masa 22 jam untuk sampai ke destinasi. Kali ni keretapi aircond, so lega la sikit hehe. Lepas solat dan makan kt KFC (lauk KFC Thai sangat sedap!), kami terus naik. Masuk je maghrib, terus mintak atendan koc tukar kerusi kepada katil. Aku tidur dari maghrib sampai Subuh. Mujur Isya' dah buat jama' skali ngn Maghrib. 

Set KFC ala Thai.

Ni seat duduk pada siang hari. -credit to Abi@Syahir Razak 

Ni pulak katil aku bahagian atas, malam hari. 

Mentari pagi.

Sarapan dalam train

...

28 Februari 2011
Sesampai je Butterworth, kami lepak dulu di Pulau pekena Nasi Briyani Claypot Kambing. Pergh, memang terbaik..!


Beli tiket bas Plusliner ke KL. Lebih kurang jam 5.30 kami bertolak pulang. Sampai je KL, Abu, Iwan dan Qusy dah pun tunggu. Lepas solat di Masjid Negara, dorang tolong hantar sampai ke rumah. Thanks, korang!!
...

Untuk lain kali, aku berharap dapat ke Bangkok lagi tanpa terikat dengan tentatif. Sepupu sepapat pun dah excited nak ke sana naik train, so hopefully rancangan kami menjadi.




So, wanna join us..??:D

3 comments:

  1. aku nak naik ketapi ..tp katil bawah ..huhu ..sebab kl -singapore dulu dah cukup terseksa

    ReplyDelete
  2. baget dari butterworth ke bangkok termasuk penginapan plus makanan agak2 berapa ya?thanks:)

    ReplyDelete
  3. hi yamin,
    untuk berapa malam di Bangkok?

    tren butterworth-bangkok express hanya sekitar rm100 sehala.

    penginapan bergantung kepada pilihan kamu, budget hotel lebih murah. hotel yang saya pilih, merupakan Muslim hotel di Ramkamhaeng, bermula dari RM80 semalam.

    harga makanan di Bangkok & Malaysia lebih kurang sama, sekiranya kamu pandai cari gerai makanan Muslim. Sekiranya makan di restoran atau shopping mall, harganya lebih mahal.

    untuk 2 malam, budget dalam RM500 pun dah cukup. :)

    ReplyDelete

ㅋㅋㅋ

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Wedding tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...