My photo
Rawang, Malaysia
“Travel helps reset your current path for a bit, reminds you that life is bigger than what you've been seeing everyday, and makes your problems small compared to it."

Saturday, June 18, 2011

Berdiri lebih baik.

Kalau korang dari kalangan captive riders, dah tentu-tentu korang bergerak menggunakan pengangkutan awam. Tapi rasanya di Kuala Lumpur, ramai je choice riders yang gunakan public transport untuk mengelakkan traffic jam, dengan syarat rumah dan pejabat dekat dan mudah untuk gunakan public transport.

Aku ada lesen kereta, cuma keretanya lah yang takde. Kalau mak tak guna kereta, barulah aku boleh memandu sendiri ke mana-mana. Kalau tak, naik public je la jawabnya. Kalau korang selalu naik public, terutama KTM Komuter, korang akan tau betapa sesaknya setiap coach terutama waktu puncak dan cuti sekolah. Pernah aku kena naik train yang ke 3 sebab 2 train sebelumnya penuh sesak. Tak boleh nak sumbat langsung. Belum ambil kira manusia yang suka tolak menolak lagi.

Satu habit aku bila naik public transport ialah aku lebih suka berdiri. Sebabnya, kalau aku duduk aku dah malas nak bangun. Dan kalau aku nampak ada orang yang lebih memerlukan tempat duduk masuk, aku akan rasa sangat bersalah, tapi sangat malas untuk bangun. Dada aku akan berdebar-debar sambil mata melilau tengok orang-orang yang duduk di sekitar orang tadi. Sehinggalah ada orang lain yang akan bangun dan beri tempat duduk kepada orang tadi, baru aku rasa lega. Ya, ada kesengalan sedikit di situ. Tapi ini hanya berlaku kalau orang tu jauh daripada aku. Kalau dekat or depan mata, memang aku terus bangun. Aku taklah sekejam atau sesengal mana.

Kadang-kadang untuk mengelakkan rasa bersalah yang melampau itu, kalau aku naik komuter dari Rawang, aku akan tidur. Perjalanan Rawang-Kuala Lumpur ambil masa 45 minit. Cukup untuk mimpi pun. Bila tidur, tak nampak lah siapa yang masuk. Bila tak nampak, kurang lah rasa bersalah aku. 

Tapi kalau aku naik dari stesen lain, atau naik LRT, aku lebih rela berdiri daripada berebut tempat duduk. Biarlah orang lain yang berebut. Sebabnya korang dah tau. Aku takkan rasa bersalah bila ada orang yang lebih memerlukan masuk ke dalam train. Dan aku boleh mengutuk orang-orang yang duduk sebab buat bodoh dan tak bagi tempat dorang, macamlah dorang sakit tenat. 

Aku rasa, itu cara terbaik untuk mengubat penyakit malas tak bertempat aku tu. Ya, berdiri lebih baik. Tak payah duduk langsung. Berdiri jek. Sambil berdiri, kadang-kadang aku suka uji tahap keseimbangan diri sendiri dengan tak pegang apa-apa. Berdiri tegak dan jangan jatuh. Ia menyeronokkan, silalah cuba haha.

Mengajak dan mengajar adik-adik berdiri dalam LRT :)

Sebetulnya banyak yang boleh dilihat. Manusia yang pelbagai. Ragam yang berbagai. Jangan sekadar melihat. Belajarlah.

No comments:

Post a Comment

ㅋㅋㅋ

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Wedding tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...